سید صالحسید صالح، تا این لحظه: 10 سال و 5 ماه و 18 روز سن داره

فـِرشـتـه کـُوچـُولـوی مـامـان

جوش وکهیر های براثر پوشک

1392/10/28 19:29
253 بازدید
اشتراک گذاری

 زیبایی پوست در سنین اولیه عمر بخصوص دوران نوزادی و کودکی باعث می‌شود تا پوست بچه‌ها را به گل تشبیه کنند. طبیعی است که این پوست حساس در برابر محرک‌های محیطی سریع واکنش نشان می‌دهد. شایع‌ترین مشکلی که نوزادان با آن مواجه می‌شوند،حالت، پوست نوزاد 

 جوش‌ها یا کهیرهای ریزی ‌است که در ناحیه باسن و ران و بر اثر پوشک کردن آنها ایجاد می‌شود. در این قرمز و ملتهب شده و باعث آزار و ناراحتی او و همچنین نگرانی و تشویش مادر می‌گردد. اما اصلاً نگران نباشید. با رعایت برخی نکات بهداشتی و دقت در نوع تغذیه خود و نوزادتان می‌توانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

 

التهاب‌هایی که بر اثر پوشک کردن نوزاد ایجاد می‌شود، شامل هر گونه التهاب پوستی در ناحیه‌ای است که پوشک روی بدن نوزاد را می‌پوشاند. این نقاط معمولاً دچار التهاب و قرمزی شده و کمی متورم و گرم است. این التهاب‌ها ممکن است خفیف باشد که شامل نقاط قرمزرنگ و زبر هستند و یا شدید باشند که ممکن است به قسمت شکم و ران نوزاد هم کشیده شود.

التهاب‌های پوستی را بهتر بشناسید

جوش‌ها، کهیرها و التهاب‌هایی که بر اثر پوشک کردن نوزادان ایجاد می‌شوند، معمولاً علائم مشخص دارند.

به طور کلی پوست در ناحیه مورد نظر قرمز، متورم و حساس شده و ممکن است در نقاط باسن، ران‌ها و اندام‌های تناسلی نوزاد مشاهده شود. در این شرایط ممکن است احساس کنید که کودکتان نسبت به قبل ناآرام‌تر شده، بخصوص در زمان تعویض پوشک. معمولاً کودکی که دچار این مشکل شده، زمانی که به آن نواحی دست می‌زنید یا می‌شویید، شروع به گریه می‌کند. این حالت ممکن است به طور متناوب و در هر بار پوشک کردن کودک ایجاد شود ولی ‌در کودکانی که در 15 ماهه اول زندگی‌قرار دارند و به خصوص بین 8 تا 10 ماهگی شایع‌تر است و حدود 7 تا 35 درصد از کودکان در این سنین مبتلا به این التهاب پوستی می‌شوند.

علت پیدایش التهاب‌ها

این نوع التهاب پوستی به دلایل مختلف ممکن است پدید آیند که از شایع‌ترین عوامل می‌توان به این موارد اشاره کرد:

سوزش ناشی از ادرار و مدفوع:

تغذیه کودک:

سوزش ناشی از محصولات جدید پاک‌کننده:

اصطکاک ناشی از پوشک یا کهنه روی ‌بدن نوزاد نیز می‌تواند باعث بروز التهاب و جوش شود.

عفونت باکتریایی یا مخمری:

علاوه بر این، عدم رعایت بهداشت نوزادان توسط مادران و عدم تعویض مرتب پوشک در آنها نیز می‌تواند دلیل بروز این وضعیت باشد.

راه‌های درمانی

بهترین روشی که می‌توان به عنوان درمان این التهابات و جوش‌های پوستی در نوزادان اتخاذ کرد، جلوگیری از مواجهه کودک با عوامل مستعدکننده‌ای است که منجر به تحریک تماسی و عفونت ثانویه پوست می‌گردد.

بهترین کاری که می‌توانید در این خصوص انجام دهید این است که تا جایی که امکان دارد پوست کودک را خشک و تمیز نگه دارید و به طور مکرر پوشک او را تعویض نمایید.

در هر بار تعویض پوشک، محل پوشک را روی پوست کودکتان خوب بشویید. موقع خشک کردن پوست کودک، به آرامی این کار را انجام دهید و پارچه را روی پوست او نکشید.

استفاده از یک روغن یا پماد که یک لایه محافظتی روی پوست ایجاد کند، مانند وازلین یا زینک اکسید، پس از هر بار تعویض پوشک می‌تواند در رفع این التهاب‌ها کمک نماید. پزشکان استفاده از پودر تالک را برای رفع این مشکل مفید نمی‌دانند.

از کرم‌های حاوی استروئید تنها با تجویز پزشک استفاده کنید، چرا که استفاده مکرر از آنها می‌تواند منجر به بروز مشکلات گردد.

پوشک کودک را شل‌تر ببندید و یا از سایز بزرگ‌تری استفاده کنید تا گردش هوا در پاهای کودک راحت‌تر صورت گیرد.

از شستشوی کهنه‌های کودکتان با مواد شوینده معطر خودداری کنید.

در صورتی که کودک روزانه چندین ساعت را در محیط باز مشغول بازی می‌شود، پوشک او را خارج کنید تا بدن او در معرض هوای تازه قرار گیرد. این کار به بهبودی کودک خواهد کرد.

پس از تعویض کودک، حتماً برای جلوگیری از پخش شدن باکتری‌ها و مخمرها به سایر نقاط بدن کودک و سایر بچه‌ها، دست‌هایتان را خوب بشویید.

در صورتی که کودکتان به این مشکل مبتلا شده، اجازه دهید بدون پوشک بخوابد. در این حالت، زیر کودک لایه‌ای مشمایی بیندازید تا از پس دادن ادرار و مدفوع به تشک خودداری شود.

التهاب‌ها و جوش‌های پوستی کودک معمولاً چند روز زمان می‌برد تا بهبود یابند و ممکن است هفته‌ها به طول بینجامد. در صورت ادامه این حالت، باید طبق نظر پزشک او را به یک متخصص پوست نشان داد.

راهکارهایی که برای پیشگیری از بروز این التهاب‌ها و جوش‌های پوستی در کودکان به کار می‌رود دقیقاً همان راه‌هایی است که برای درمان اشاره شد. در واقع با انجام این موارد، هم مانع از بروز این مشکل می‌شوید و هم در صورت بروز مشکل، به بهبودی کمک خواهید کرد.

این نوع التهاب معمولاً نیازی به مراجعه به پزشک ندارد و با کمی تلاش و مراقبت بیشتر از کودکتان، طی 3 تا 4 روز بهبود می‌یابد.

ولی در صورت تشدید حالت و ملاحظه عفونی‌شدن این التهاب‌ها از قبیل بروز تاول، ایجاد یک لایه زردرنگ روی جوش‌ها، یا زخم‌های سر باز حتماً به پزشک مراجعه کنید.

شاید کودک شما به آنتی‌بیوتیک خوراکی یا موضعی نیاز داشته باشد.

چنانچه کودک شما دچار تب شد و یا پس از چند روز درمان خانگی بهبودی در وضع او حاصل نشد، حتماً با پزشک مشورت کنید، ولی به طور کلی در خصوص این التهاب، نگرانی وجود ندارد.

ندا اظهری

پوشک یا کهنه نوزاد به دلیل مرطوب بودن، محل مناسب رشد باکتری و مخمرهاست. بنابراین این باکتری‌ها در آنجا رشد و نمو کرده و بخصوص در چین‌ها و شکاف‌های پوستی، ایجاد التهاب و جوش پوستی می‌نماید. مواد شوینده، سفیدکننده یا نرم‌کننده‌هایی که در شستشوی کهنه بچه مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند پوست نازک کودک را تحریک کند. این مواد حساسیت‌زا برخی مواد ضدعفونی‌کننده، پودرها و روغن‌هایی را هم که برای‌ کودکان به کار می‌برند، در بر می‌گیرد. ‌با شروع تغذیه کودک با غذاهای جامد بین سنین 4 تا 12 ماهگی، محتویات مدفوع آنها تغییر کرده و احتمال ایجاد این التهاب‌ها و جوش‌ها بالا می‌رود. با تغییر در رژیم غذایی‌ کودک، تکرار دفع مدفوع نیز بیشتر می‌شود و این هم خود دلیل دیگری است. این واکنش التهابی ‌پوست ممکن است در نتیجه تأثیر ماده غذایی که مادر مصرف کرده و در شیر مادر مخلوط شده نیز ایجاد شود. در صورتی که دیر به دیر پوشک نوزاد را تعویض کنید و کودک مدت طولانی در مواجهه با ادرار و مدفوع قرار گیرد، این ترشحات باعث سوزش پوست حساس کودک می‌شود. در واقع زمانی که ادرار با باکتری‌های مدفوع نوزاد ترکیب می‌شود، تجزیه شده و تولید آمونیاک می‌کند که خشن بوده و پوست بچه را تحریک‌پذیر می‌کند.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)