سید صالحسید صالح، تا این لحظه: 10 سال و 5 ماه و 4 روز سن داره

فـِرشـتـه کـُوچـُولـوی مـامـان

بی اختیاری ادراری

1392/11/28 3:43
348 بازدید
اشتراک گذاری
بی اختیاری ادرار 

 

 

 

 

 تکامل طبیعی دفع:

 

تکامل کمترل ادرار کردن و دفع مدفوع شامل بلوغ شناختی و جسمی است و قویا تحت تاثیر مسائل فرهنگی می­باشد. آموزش اجابت مزاج در فرهنگ­های مختلف و در گروه­های اقتصادی مختلف متفاوت می­باشد.در سرار دنیا آموزش اجابت مزاج و سنی که در آن سن، فرد تسلط کامل بر اجابت مزاج پیدا می­کند کاملا متفاوت است.

کنترل ارادی اسفنگتر مقعد و مجرای ادرار بین ١٨ ماهگی تا ٢٤ ماهگی است. در ١٥ماهگی دوست دارد روی توالت بنشیند و می­تواند در فواصل ادرار کردن ٢ تا ٣ ساعت خشک بماند، در ١٨ ماهگی اگر از او سوال شود آیا می­خواهد به توالت برود یا نه ممکن است با حرکت سر بگوید نه، وقتی موقع ادرار کردن نزدیک می شود کلماتی از قبیل " اوه" به زبان می­آورد و نشان می­دهد که باید ادرار کند. در ٢١ ماهگی با اشاره به شلوارش نشان می­دهد که خود را تر کرده است و دفعات ادرار کردن زیاد می­شود و ممکن است تعداد دفعاتی که خود را خیس می­کند نیز چندین برابر شود. در ٢ سالگی کودک بهتر می­تواند ادرار خود را کنترل کند و تقریبا همیشه احتیاج خود را برای دفع ادرار و مدفوع بیان می­کند. در٥/٢ سالگی فاصله بین ادرار کردن طولانی می­شود، کودک وسط ادرار کردن مکث کوتاهی می­کند و دوباره به فعالیت خود ادامه می­دهد.

مقدمات و شروط لازم برای بدست آوردن کنترل اجابت:

* توانایی کودک در تشخیص احساس دفع ادرار و مدفوع

* رفتن به دستشویی

* توجه لازم برای نشستن بر توالت در زمان لازم

* اهمیت کسب رضایت والدین برای کودک

* فهمیدن نتیجه عملی که از او خواسته می­شود

* اجتناب از رفتار متناقض

کل دوره آموزش اجابت مزاج می­تواند تا ٦ ماه به طول بینجامد و نباید در این کار تعجیل کرد. روابط موفق و خوب بین والد و فرزند در حول و حوش هدف بدست آوردن تسلط کامل بر دفع می­تواند زمینه را برای آموزش فعال والدین در آینده فراهم سازد.

( برای مثال: اخلاق خوب، مهربانی، قوانین و مشخص کردن محدودیت­ها).

بی اختیاری ادرار:

بی­اختیاری ادرار عبارتست از ناتوانی در کنترل ادرار در سنی که کودک باید قادر به کنترل ادرار خود باشد.

بی­اختیاری ادرار به میل عمدی یا سهوی به ادرار کردن تعریف می­شود. شدت این عارضه با دفعات ادرار کردن معین می­گردد. مقدار ادرار به خودی خود علامت تشخیصی قلمداد نمی­شود.

بی­اختیاری به دو نوع بی­اختیاری: در طول روز و شب ادراری تقسیم می­شود.

توانایی کنترل ادرار تا ٤ سالگی در صبح و تا ٦ سالگی در شب بدست می­آید.

تقسیم بندی دیگر بی اختیاری ادرار:

اولیه : یعنی بی­اختیاری ادرار در کودکی که هرگز توانایی کنترل ادرار خود را نداشته است.

ثانویه: یعنی بی­اختیاری ادراری در کودکی که حداقل ٦ ماه کنترل ادرار خود را داشته است.

معیارهای تشخیصی برای بی اختیاری ادرار:

ü میل تکرار شونده به ادرار در رختخواب یا لباس ( خواه عمدا یا سهوا)

ü رفتار از نظر بالینی معنادار باشد و دو بار در هفته به مدت حداقل سه ماه متوالی همراه با ناراحتی یا آسیب در زمینه­های اجتماعی، تحصیلی ( شغلی) یا سایر زمینه­های عملکردی مهم و معنادار ظاهر شود.

ü حداقل سن زمانی ( یا سطح رشد همتراز) ٥ سال باشد.

ü رفتار به علت اثر فیزیولوژیک مستقیم داروها (مانند داروی ادرارآور) یا ناراحتی عمومی بدن

( مانند دیابت، اسپینابیفیدا، اختلال تشنجی) نباشد.

ü نوع را معین کنید:

فقط شبانه

فقط روزانه

شبانه و روزانه

 
سبب شناسی:

بی­اختیاری ادرار یک نشانه با علل مختلف است که شامل تفاوت­های تکاملی، بیماری عفونی یا استرس روانی می­باشد. بی­اختیاری اولیه معمولا با شرح حالی از کنترل اکتسابی دیررس درمثانه همراهی دارد. گاهی آنرا به یک بیماری ارثی نسبت می­دهند. هر چند اکثر کودکان با مشکل بی­اختیاری ادرار، مشکلات روان­پزشکی ندارند اما اتفاقات استرس­آور زندگی میتوانند عاملی برای شروع اختلال در کنترل مثانه باشند.

فیزیولوژی خواب ممکن است نقش مهمی در بی­اختیاری ادراری در شب داشته باشد و وجود آستانه بالای بیداری به طور شایع به چشم می­خورد.

علت محتمل دیگرعدم کارکرد نامناسب عضله دترسور است به این صورت که وقتی که حتی در شرایطی که حجم کمی از ادرار در مثانه جمع می­شود این عضله تمایل به انقباض غیرارادی دارد. همچنین کاهش ظرفیت مثانه می­تواند با بی­اختیاری ادرار همراه باشد و به طور شایع در کودکانی که دچار یبوست مزمن با راست روده متسع که منجر به فشار روی مثانه است، دیده می­شود.

بین بی­اختیاری ادرار و آشفتگی روانی که همگام با سن افزایش می­یابد همبستگی وجود دارد. کودکان با آشفتگی روانی( مانند از دست دادن یکی از والدین بعلت طلاق یا فوت) بیش از کودکان دیگر دچار بی­اختیاری ادرار می­شوند. اما متاسفانه شاخصی که بتوان بطور پایا کودکان با اختلالات رفتاری را از کودکان ناآشفته مبتلا به شب ادراری تشخیص دهیم، در دست نیست.

و بی­اختیاری که به دلیل آشفتگی روانی ایجاد می­شود بیشتر از نوع بی­اختیاری از نوع ثانویه است.(یعنی قبلا برای مدت زمان طولانی کنترل ادرارداشته است).

شیوع:

بی اختیاری ادرار شایع­ترین مشکل ادراری در کودکان است. بی­اختیاری شبانه با شیوع ٧٪ در کودکان ٨ ساله و شیوع ١٪ در کودکان ١٥ ساله گزارش شده است.

شیوع بی­اختیاری شبانه بیشتر ازبی­اختیاری روزانه است و در بین دخترها شیوع بیشتری دارد. در خانواده­های پر جمعیت و خانواده­هایی که پدر خانواده به هر دلیل غایب است بی­اختیاری ادرار به طور واضحی دیده می­شود.

علائم بالینی:

علائم بالینی که با یک شرح حال دقیق از کودک بدست بیایند می­توانند به پزشک در رسیدن به تشخیص مناسب کمک کنند.

باید مشخص شود که بی­اختیاری در چه زمانی رخ می­دهد؟ آیا شرایطی در همراهی با بی­اختیاری ادرار وجود دارند؟ ( مانند: کابوس، آشامیدنی­های کافئین دار مثل چای و قهوه، یا روزهایی که کودک دچار خستگی مفرط می­باشد.)، آیا کودک در گذشته کنترل ادرار خود را بدست آورده بوده است؟ آیا تغییری در الگوی ادراری به دنبال یک واقعه استرس­آور مانند نقل مکان،تولد یک خواهر یا برادر، یا مرگ یکی از اعضای خانواده بوده است؟ و...

درمان:

پزشک بعد از گرفتن تاریخچه کامل بیماری از کودک و والدین جهت رد احتمال علت به وجود آورنده آن آزمایشهایی را در خواست میکند :

آزمایشات کامل ادرار و کشت ادرار، VCUG، و گاهی هم سونوگرافی ویا IVP برای بررسی بیشتر مورد نیاز خواهد بود. بعد از مشخص شدن علت زمینه ای شب ادراری به درمان آن پرداخته میشود (رفع عفونت ادراری و یا ناهنجاری احتمالیو ...) ازدرمانهایدارویی می­توان به داروی ایمی پرامین و د سموپرسین ا شاره کرد .این داروها باعث کاهش دفعات دفع ادرار( افزایش غلظت ادرار) و کاهشتولید آن میشوند.

آموزش به والدین :

این توصیه ها ساده وکارآمد و موثر هستند و کمک زیادی به رفع مشکل می نمایند.

١) کودک قبل از خواب مثانه خود را به طور کامل تخلیه کند . گاهی لازم است والدین این موضوع را به کودک یاد آوری کنند .

٢) محل توالت و مسیر عبور کودک به آن روشن و پرنور باشد تا کودک به خاطر ترس از رفتن به آن امتناع نکند.

٣) کودک در طول روز مایعات بنوشد و شبها و بعد از شام از خوردن مایعات اجتناب کند . محدود کردن مصرف مواد قندی در ساعات عصر و شب

کمک کننده است ولی به عنوان اصل کلی در درمان هر اقدامی که باعث احساس محدودیت یا استرس در کودک شود و یا القا کننده وابستگی وعدم استقلال باشد موفقیت چندانی ندارد .

٤) دادن اعتماد به نفس به کودک و عدم تنبیه و سرزنش والدین و سایر اعضای خانواده کمک زیادی به کودک میکند . اقداماتی از جمله تنبیه بدنی

محرومیت از مسافرت و مهمانی رفتن و جداکردن کودک از همسالان خود از کارهای اشتباه و استرس زا بوده که باعث عدم بهبوی و تشدید بیماریمیشود .

٥) دادن یک جایزه کوچک و تشویق کودک در صبح روزهایی که تشک او خشک است.

٦) عدم پوشک کردن کودک . زیرا انگیزه کودک برای بیدار شدن در طول شب و تخلیه کردن مثانه را از بین میبرد.

٧) شرکت دادن کودک در نظافت صبحگاهی محل خود مثل تعویض ملحفه و تشک . برای حفظ بهداشت قبل از رفتن به مدرسه حمام کند.

٨) استفاده از وسایل شرطی مثل زنگ اخبار که با کمی مرطوب شدن کودک به صدا در می آید در نتیجه کودک بیدار شده وبه توالت

می رود . اگر پیشرفت کودک ثبت شود وبه او نشان داده شود به دلیل تحریک حس همکاری وی در 80 تا 85 درصد موارد موثراست.

٩) اگر پزشک داروی ایمی پرامین یا د سموپرسین تجویز کرده است شروع اثر آن به 2هفته وقت نیاز دارد و برای جلوگیری از عود مجدد آن بهتر است دارو حداقل 5 ماه مصرف شود. این دارو ها بدون مشورت با پزشک نباید قطع شوند.

منابع:

1- کودکان نلسون
2- رشد و تکامل کودک، دکتر محسن توکل
3- اختلالات روانی و رفتاری دوران کودکی و نوجوانی_ مترجم دکتر سید مهدی صابری
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)