سید صالحسید صالح، تا این لحظه: 10 سال و 5 ماه و 4 روز سن داره

فـِرشـتـه کـُوچـُولـوی مـامـان

رفتارهای غذایی کودکان

1392/11/28 0:52
181 بازدید
اشتراک گذاری
آيا ميخواهيد درباره رفتارهاي غذايي كودكتان آگاهي پيدا كنيد ؟ 

 

 

 

 

 
 رفتارهاي غذايي

كودكان با عادات بد غذايي متولد نميشوند. ما آنان را اينچنين بار مي آوريم . اگر كودك گاهي اوقات علاقه خود را به خوردن غذا نشان نميدهد احتمال دارد امري طبيعي باشد و ناشي از كاهش موقتي اشتهاي او باشد. والدين، اكثر كودكاني كه غذا نمي خورند و بهانه گيري مي كنند نمي دانند كه كودك آنان در حال تغييرات غذايي در طول زندگي خود مي باشند.والدين اينها يا با فشار وادار مي كنند يا با شوخي وحقه و ادا غذا را داخل دهان او مي گذارند. كه اين اعمال باعث ميشود كودك اصولا نسبت به غذا خوردن مقاومت كند.

پس نكات زير را براي حل اين موضوع والدين بايد رعايت كنند:

*غذا از لحاظ كميت و كيفيت كامل و مناسب باشد و محيط از نظر رواني مساعد ومطلوب باشد.

*به خاطر اجتماعي شدن او دوست دارد غذا را بدون كمك بخورد و مورد دلخواه او باشد.

*محيط بايد آرام و حواس او به مطلب ديگري پرت نشود.

*غذايي را كه دوست ندارد نبايد كلا حذف كرد بايد آن را تغيير داد و براي او فرصتي ديگر ايجاد كرد.

*امتناع كودك از خوردن غذا در بعضي از شرايط ايجاد ميشود كه بايد توجه نمود مانند: جدايي از مادر ، بيماري، عدم استفاده از هواي سالم، شب نخوابيدن ، فعاليت زياد، وسواس مادر براي كثيف نشدن لباس كودك، گوشه گيري كودك و..

*كودك بايد مشتاق غذا خوردن باشد. بدون عجله و بدون زور باشد . اگر به هر علتي از خوردن يك وعده غذايي اجتناب ميكند بدون هيچ نگراني واضطراب آن نوبت تغذيه را به تاخير انداخت يا حتي از آن صرفنظر نمود . مطمئنا در وعده هاي ديگر جبران خواهد كرد.

*كودك غذاهاي گرم را به سرد يا داغ ترجيح ميدهد.

*معمولا با غذا بازي مي كنند و صحنه هاي غير قابل انتظاري ايجاد ميكنند. و از اين كارشان لذت مي برند.

*نمي توانند بيش از 5 تا 10 دقيقه پشت سرهم براي غذا خوردن وقت صرف كنند و اگر بتوانند سفره را ترك ميكنند و بعد دو مرتبه بر مي گرند.

*از اضافه كردن نمك وشكر به غذا بپرهيزيم و مصرف ميوه و سبزي را زياد كنيم

از پدر و مادر و خواهر و برادرشان تقليد ميكنند. همه افراد بزرگتر خانواده بايد بدانند رفتارهاي غذايي آنان ميتواند براي افراد كوچكتر خانواده الگو باشد. پس هنگام غذا خوردن مراقب رفتار و گفتارمان باشيم مثلا نگوييم من اين غذا را دوست ندارم يا چقدر اين غذا بد مزه است.

*بهداشت رواني نقش عمده اي دارد. اضطراب و افسردگي و رفتارهاي وسواسي مادر باعث كم اشتهايي و بد غذايي كودك ميشود.

*كودكان خردسال غذاهاي ساده با طعم ملايم كه چاشني كمي داشته باشند را ترجيح ميدهند و بچه هاي بزرگتر خوراكهاي مخلوط را مي پذيرند.

*بچه ها گاهي بد غذا ميشوند و فقط مواد غذايي بخصوصي ميخورند اگر والدين توجه خاصي به اين انحراف اشتها نشان ندهند معمولا زياد طول نمي كشد.

*بچه ها از مقداري تنوع (نه خيلي زياد) براي كسب تجربيات بيشتر، حس ويژه بودن ياجلوگيري از ملالت لذت مي برند.

*با افزايش استقلال و بهتر شدن مهارتها، از كمك كردن وخريد، آماده سازي، عرضه و خوردن مواد غذايي و پهن كردن سفره استقبال مي كنند.

اگر كودك به خوردن بعضي از غذاها علاقه نشان نمي دهد چه بايد كرد؟

♣كودكاني كه گوشت تكه اي نمي خورند.: بهتر گوشت را به قطعات بسيار كوچك و ريز تقسيم كرد و به صورت غذاهايي مثل حليم ، كوفته قلقلي ،گوشت چرخ كرده مخلوط با گوجه فرنگي كه به صورت سس روي ماكاروني ريخته ميشود. بهتر با اب ليمو و يا نارنج استفاده كرد. و تكه هاي گوشت را به شكل هاي كوچك وزيبا درآورد. ميتوان از جانشينها استفاده كرد ميتوان برنج را در آب گوشت پخت و با عدس و سبزي مصرف كرد.

♣اگر تخم مرغ سفت شده را نمي خورند.: مي توان آن را با شير وكره نرم كرد. يا زرده و سفيده را باهم مخلوط كرد و داخل سوپش ريخت. يا بصورت سالاد الويه، ته چين مصرف كرد تخم مرغ را نيمه پز و خام مصرف نكنيد.

♣اگر شير نمي خورند.: مي توان از جانشينهاي آن استفاده كرد مثل دوغ ،ماست و كشك استفاده كرد. يا ميتوان به صورت شير برنج يا فرني يا مخلوطي از آرد و كره وشير را داخل سوپ ريخت. تغيير عطر شير با ميوه هاي ومخلوط آن با شربتهاي رنگي مفيد خواهد بود.

♣اگر سبزي يا ميوه نمي خورند.: سبزي كرفس و هويج را بپزيد تا ترد شود و كودك آن را بادست بخورد.

-كمي ماست چكيده روي سبزي پخته شده بريزيد يا با نان و پنيرسبزي را به او بدهيد.اگر ميوه نميخورد آن را در تكه هاي كوچك با كمي خامه يا ژله به او بدهيد.

♣اگر شيريني زياد ميخورند.: خريد شيريني را كاهش دهيدو غذاهاي تهيه شده را كمتر شيرين كنيد. مصرف مواد شيرين جاي كواد مغذي را ميگيرد .مراقب دندانها باشيد و دهان او را بعد مصرف اين مواد مسواك بزنيد. مواد شيرين را به عنوان جايزه به كودك ندهيد بلكه مقداري از آن را جزو برنامه غذاييش بگذاريد. وقتي به كودك گفته ميشود يك ماده غذايي خاص بد است ولي همان ماده بعنوان تشويق به او داده ميشود واقعا گيج ميشود.

چرا كودك از خوردن امتناع مي كند وچه بايدكرد؟

فعاليت زياد و در نتيجه خستگي، فعاليت كم و در نتيجه كمتر گرسنه شدن، نخوابيدن،كم بودن فاصله ميان وعده ها با غذاهاي اصلي ،اظهار نظر مبني بر دوست نداشتن غذا توسط بزرگترها. كودك از توجه والدين لذت ميبرد و مي آموزد كه امتناع از خوردن يكي از راهاي جلب توجه آنان است. والدين با تغييراتي از قبيل تغيير در درجه حرارت و يا نوع پخت، يا شكل غذاو تعريف و تمجيد از غذا مي توانند آن را مورد پسند و دلخواه كودك كنند. 
 
 

 

 

 
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)