سید صالحسید صالح، تا این لحظه: 10 سال و 5 ماه و 18 روز سن داره

فـِرشـتـه کـُوچـُولـوی مـامـان

از تولد تاشش ماهگی 3

1392/11/7 22:03
118 بازدید
اشتراک گذاری

از تولد تا شش ماهگی ٣

ماساژ دادن کودک

ماساژ روش عالی برای بیان محبت شما به کودکانتان است ، به برقراری پیوند بین شما  و اوکمک می کند، کودک را هنگام بی قراری آرام می کند، رشد اورا بهتر می نمایدوبه او حس اعتماد می بخشد.  

فواید ماساژ

تماس جسمی محبت آمیزش باعث می شود کودک احساس آرامش و ارزشمندی نماید و اعتماد به نفس و اطمینان پیدا کند. ماساژ فایده های جسمی و روحی بسیار دیگر هم دارد :

ù     به شما کمک خواهد کرد تا با او ارتباط برقرار کنید ، زبان بدنش را بیاموزید و اشارات او را دریابید که اینها به ویژه اگر شما و کودک از ابتدا شروع خوبی نداشته اید (مثلا در اثر جداسازی زودرس) می تواند بسیار مفید باشد .

ù     ماساژ درد کودک را کم می کند و به او آرامش می بخشد ، به هضم کمک می کند و هنگامی که کودک بی قرار است او را آرام می کند .

ù     ماساژ گردش خون را بهتر و دستگاه ایمنی را تقویت می کند چون باعث بهبود حرکت مایع لنف در بدن پاکسازی مواد مضر می شود .

ù     کودک و انعطاف پذیری مفاصل او را بیشتر می کند . به همین علت برای نوزادان نارس بسیار مفید است .

ù     ترشح هورمونهای تسریع کننده رشد را افزایش می دهد مطالعات نشان داده است کودکانی که زیاد لمس و نوازش می شوند خوب رشد می کنند.ظاهرا ارتباطی بین ماساژ دادن و رشد کودک وجود دارد .

سن شروع ماساژ

می توانید ماساژ دادن نوزاد را از حدود دو هفتگی آغاز کنید . ماساژ می تواند به شما در شناخت او کمک کند و اعتماد به نفس شما را در جابه جایی او بیافزاید. زمان ماساژ را بین وعده های تغذیه و هنگامی که خواب آلوده نباشد انتخاب کنید و ماساژ را در اتاق گرم با دستان گرم انجام دهید.

شروع ماساژ

یک روغن یا کرم قابل جذب پوستی ویژه کودک را انتخاب نموده و حین ماساژ دادن مرتبط به دستهای خود بمالید. تا حرکت دست روی بدن کودک نرم و ملایم باشد.

لباس های کودکانتان را درآورید ، حوله ای زیر او بیاندازید تا روغن تراوش کرده را جذب کند و بدن کودک را حفاظت نماید. اگر بخواهید می توانید در شروع کار فقط قسمتهایی از بدن کودک را ماساژ دهید.پس از آنکه اعتماد به نفس و مهارت شما بیشتر شد دامنه کار را گسترش دهید .

بسیاری کودکان در چند هفته اول زندگی دوست ندارند برهنه باشند اگر نوزاد شما این چنین است هر بار روی قسمت کوچکی از بدنش کار کنید تا کاملا برهنه نباشد . مثلا  تنه اش را رها کنید و پاهایش را ماساژ دهید به خصوص پس از تعویض پوشک و حمام کردن پاهایش را بپوشانید و بالاتنه اش را ماساژ دهید.

روش ماساژ دادن

ابتدا نوزاد را به پشت بخوابانید و کار را از قسمت جلوی بدن از سر به طرف پایین شروع نمایید . ماساژ را با حرکت های ملایم و به طور متقارن در دو نیمه ی بدن انجام دهید.به دقت مراقب واکنش نوزاد باشید و اگر علائم نارضایتی بروز داد مثلا به طرف دیگر غلتید کار را متوقف کنید .

در ابتدا بسیار ملایم ماساژ دهید و اگر دیدید کودک از ماساژ خوشش می آید فشار را به تدریج اندکی بیافزاید . حرکت دست شما به صورت رفت و برگشتی باشد اما برای جاهای دیگر مانند پشت ، استفاده از هر دو دست راحت تر است.


سر

سر را با حرکات چرخشی ماساژ دهید و به ملاج ها کاری نداشته باشید . سپس
گونه ها را ماساژ دهید .پیشانی را از وسط به سمت بیرون به آرامی ماساژ دهید و از روی ابروها به سمت گوش بروید.

گردن ، شانه و دست ها

گردن را از بالا به پایین ماساژ دهید و به شانه ها بروید که باید از گردن به طرف بیرون ماساژ داده شود.کم کم به سوی بازوها بروید که باید حین ماساژ آنها را به آرامی "چنگ" بزنید سپس به ماساژ به ماساژ مچ ، دست و انگشتان بپردازید. هر انگشت او را با نوک انگشتان و شست خود مالش دهید.

سینه و شکم

قفسه سینه را آرام رو به پایین ماساژ دهید و از مسیر دنده ها پیروی نمایید . شکم را با نوک انگشتان با حرکات چرخشی در جهت عقربه های ساعت از ناف به سوی بیرون مالش دهید.

پاها و پنجه ها

با حرکات رو به پایین از ران ها به سمت زانوها و ساق پا پایین بیایید و آنها را به آرامی در پنجه ی خود مالش دهید. قوزک و کف پاها را از پاشنه پنجه مالیده و سپس هر پنجه را خوب ماساژ دهید.

پشت

هنگامی که ماساژ جلوی بدن پایان یافت کودک را برگردانید و پشت او را مانند جلوی بدن از سر به سوی پایین مالش دهید.

                                                        


مهارت های ارتباطی

نوزاد از همان آغاز زندگی تمایل قوی به برقراری ارتباط دارد و به سرعت راه های گوناگونی پیدا می کند تا به شیوه ی خود با شما "حرف بزند".  

گریه کردن

گریه کردن موثرترین روش برقراری ارتباط کودکتان با شما در ماه های نخست است که ممکن است از آن به دفعات زیاد استفاده نماید زیرا تنها راهی است که با آن
می توانید نیازها و احساسات خود را بیان کند. می توان گفت "گریه"نخستین کلام کودک است . حتی نخستین گریه کودک پس از تولد  نیز یک نقش مهم ارتباطی دارد و بدین گونه به پزشک یا ماما می فهماند که ریه او به خوبی از هوا پر شده و
می تواند تنفس کند.

در ابتدا ممکن است فکر کنید کودکتان همیشه یک جور گریه می کند ولی به تدریج در می یابید که صداهای متفاوت ، نیازهای مختلفی را نشان می دهد. هر چند که نوع گریه هر کودک خاص خود اوست . گریه  گرسنکی اغلب به صورت صداهای متناوب و اکثرا با حرکاتی مانند لگد پراندن همراه است برخلاف آن گریه ی خستگی کمتر دارای نظم و هماهنگی است و ممکن است در بین آن مکث های طولانی تری وجود داشته باشد که نوزاد منتظر واکنش شماست. گریه درد معمولا بسیار شدیدتر است و باعث می شود دوان دوان به سوی کودک بروید.

هنگام که کم کم با آهنگ و ریتم گریه های نوزاد آشنا شوید می توانید به راحتی نیاز او را در یابید؛ وقتی گرسنه است او را شیر دهید و زمانیکه درد دارد ، آرامش کنید. به همین علت با گذشت زمان نیاز او را به گریه کردن کمتر خواهد شد.

آنچه که شما می توانید انجام دهید

اگر چه معمولا ساکت بودن کودکان رادلیل بر خوبی می دانند ولی نباید کودکی را که گریه می کند بدرفتار دانست . او با این کار فقط می خواهد نارضایتی خود را از چیزی ابراز کند و بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید این است که به چیزی که
می خواهد توجه نمایید.

به طور کلی کودکانی که سریعا به گریه شان واکنش نشان داده شود از کودکانی که به گریه شان توجهی نمی شود آرامتر و متکی تر به والدین هستند و به علاوه زودتر
می آموزند روش هایی برای ارتباط بیابند که نیازی به گریه نداشته باشد. با واکنش سریع خود به کودک می فهمانید که به خوبی توانسته با شما ارتباط یابد و شما از نیازهای او آگاهید و او می تواند به شما متکی باشد. از این بهتر آنکه زبان بدن او را فراگیرید تا قبل از اینکه شروع به گریه نماید واکنش لازم را نشان دهید.

او را گرم در آغوش بگیرید ، با او صحبت کنید و به او بسیار توجه نمایید ،آنچنان که احساس آرامش و اطمینان نماید. اگر به او این امکان را بدهید که بداند در هر زمان که بخواهد در کنارش خواهید بود احساس امنیت خواهد نمود . به او بفهمانید هر زمان به شما نیاز داشته باشد در کنارش خواهید بود احساس می کند به خوبی از او مراقبت می شود.

وقتی که گریه طولانی می شود

با کودکی که پیوسته گریه می کند ، به سختی می توان کنار آمد ، اما سعی کنید این را همیشه به خاطر داشته باشید که عمدا و برای آزردن شما گریه نمی کند . در این مواقع از دوستان و بستگان کمک بگیرید. هر چند که گریه طولانی و ناآرامی کودکان اکثرا عادی است ولی اگرشک کردید بیمار است به پزشک مراجعه کنید.

ارتباط گفتاری

کوک شما خیلی زود قدرت زبان را دریافته و از همان روز تولد شروع به آموختن آن می کند . شما درخواهید یافت که تاب آوردن در برابر اولین کوشش های او برای سخن گفتن دشوار و تقلیدتان از صداها و فریادهای کودک کاری جالب است. این تبادل گفتاری صمیمانه نقش مبهمی دارد و بدین گونه کودک اجزای ابتدایی زبان و محاوره را فرا می گیرد و برای ادامه روند پیوند شما با کودک نیز حیاتی است.

فراگیری زبان

کودکتان از همان لحظه ی اول که چشم به شما می گشاید ، مشتاقانه به حالت چهره شما نگاه می کند و به صدای شما که با او حرف می زنید گوش می دهد و به سرعت می آموزد که صدای شما را با جنبابدن لب ها یا عضلاتش تقلید نماید گویی
می خواهد به شما پاسخ دهد. گوش دادن و تقلید کردن دو راه مهم کودک برای یادگیری زبان است و آفرینش کودکان چنان است که بتوانند این دو کار را به خوبی انجام دهند.

در دو سه ماهگی ، مهارت او در حدی است که ممکن است اولین صداهای خود را درآورد . مثلا هنگامی که با او حرف می زنید یا برای جلب توجه شما صدای نرمی از دهان خارج نماید. اگر شما نیز همین صدای اورا تقلید نمایید و حالت مکالمه ی دو طرفه ایجاد نمایید به او قدرت ارتباط کلامی را نشان داده اید و نیز او می فهماند که بیان احساسات چقدر خوب است.

کمک به کودک در یادگیری سخن گفتن

ù     هنگامی که با او سخن می گویید چشم به چشم او بدوزیدتا بداند طرف صحبت شما اوست.

ù     او را در گفت و گوهای خود شرکت دهید و تشویقش نمایید حرف بزنید.

ù     هر وقت که می توانید با کودک حرف بزنید.

ù     سر و صداهای زمینه ای مانند تلویزیون را کم کنید.

ù     کلمات را تا حد امکان برای او تکرار کنید.

ù     شعرهای کودکانه و سرودهای ساده را بارها برایش بخوانید.

ù     در صحبت کردن کودک شتاب نکنید.

 

 

 


 

منبع :

راهنمای قدم به قدم مادر و پدر

تالیف :

Katy holland

 ترجمه :دکتر رضا محتشمی توتکابنی - دکتر سید جلال واقعه دشتی

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)